Programowanie obiektowe w PHP

Programowanie obiektowe w PHP

OOP (z ang. Object Oriented Programming) czyli Programowanie Zorientowane Obiektowo to kolejny etap rozwoju w nauce programowania.

Gdy potrafisz już korzystać z instrukcji wbudowanych w język programowania, zaczynasz uczyć się tworzenia własnych funkcji. Później, gdy funkcje nie stanowią żadnego wyzwania, przychodzi pora na poznanie obiektów.

Czym są obiekty w PHP? Jak je definiować, tworzyć i programować z ich pomocą?

O tym wszystkim poczytasz w następujących lekcjach:

  1. Klasy i obiekty
  2. Metody i właściwości
  3. Modyfikatory dostępu
  4. Dziedziczenie
  5. Konstruktory
  6. Dane statyczne, interfejsy i abstrakcje

Tymczasem wprowadzenie do tematu znajdziesz poniżej.

Jeśli chcesz zobaczyć najprostszy przykład użycia klasy w kodzie PHP, mam dla Ciebie darmowe szkolenie z pisania strony logowania użytkownika.

Jeśli chcesz poznać ogólną zasadę programowania z użyciem obiektów, zapraszam do zapoznania się z wpisem Programowanie obiektowe oczami Kowalskiego, który w bardzo przystępny sposób opowiada o podstawach. Dowiesz się tam, jak przy użyciu analogii do kierowców i pralni, można wytłumaczyć bardziej złożone koncepty. Zachęcam do przeczytania!

Jeśli jesteś gotów na wykorzystanie obiektów w praktyce, zapoznaj się z książką: Praktyczne PHP. Zacznij przygodę z PHP tworząc kompletny projekt od zera.

To najszybsza droga do praktycznego wykorzystania obiektów, podczas tworzenia prawdziwej aplikacji webowej.

Wprowadzenie do programowania obiektowego

Czytając powyższe nazwy lekcji pewnie niewiele Ci one mówią.

Jakie klasy? Jakie interfejsy? Co to jest to całe dziedziczenie? I gdzie do cholery są te obiekty, skoro to programowanie obiektowe.

Już spieszę z wyjaśnieniami!

Obiekt to nic innego, jak instancja danej klasy.

Znaczy to tylko tyle, że klasa stanowi opis obiektu. Instrukcję, którą tworzysz, by PHP wiedziało, jak ma wyglądać dany obiekt.

Przekładając na ludzki język, tworzysz definicję obiektu przy użyciu klasy.

Przykładowo: klasa Samochód może definiować następujące parametry:

  • marka
  • model
  • pojemność silnika
  • moc
  • ilość drzwi

Teraz, tworząc konkretny obiekt pod tę definicję (obiekt klasy Samochód) możemy mieć:

  • marka Opel
  • model Insignia
  • pojemność silnika 1956 cm3
  • moc 163 km
  • ilość drzwi 5

Tym sposobem otrzymaliśmy konkretny obiekt klasy samochód.

Po co to wszystko?

Obiekty są niczym własne typy zmiennych, które mogą zawierać w sobie inne zmienne oraz funkcje. Są po prostu przygotowanym zbiorem potrzebnych narzędzi, by ułatwić dalsze prace programistyczne.

Czy nie dałoby się tego zrobić przy użyciu tablic i funkcji?

Oczywiście, że dałoby się.

Chodzi o ilość pracy, którą musimy włożyć i jakość naszego finalnego kodu.

Jeśli potrzebujesz jedynie zwalidować formularz i wysłać maila z potwierdzeniem zapisu do newslettera, to pewnie nie potrzebujesz zaprzęgać do tego własnych klas i obiektów.

W miarę jednak jak Twoja aplikacja rośnie, linijek kodu przybywa, a kod traci na czytelności. Wtedy dopiero poznasz siłę obiektów, które, właściwie użyte, potrafią utrzymać w ryzach bardzo rozbudowaną solucję.

Jeśli planujesz pracować jako programista lub chcesz samodzielnie świadczyć usługi PHP na poziomie, musisz nauczyć się korzystać z obiektów. Dlatego, bez zbędnego gadania, zapraszan Cię na pierwszą lekcję programowania obiektowego: Definiowanie własnych klas i tworzenie obiektów.